Xaaska fareyska ku raaxaysato ma cudur bay qabtaa
Xaaska fareyska ku raaxaysato ma cudur bay qabtaa
Su’aasha:
Gabadha markay guurka ku cusub tahay oo aysan raaxo ka dareemaynin geedka ninka marka la galiyo oo ay ka dareemayso kaliya raaxada inuu farta ku riixo ama ku salaaxo oo fareeyo taas maxaa la dhihi cudur miyaa farta marka uu ninka igu salaaxo raaxo ayan dareemaa raaxo daran lakin galmada cadiga waxba kuma dareemo sida farayska oo kale.
Jawaabta:
Caadi ahaan naagta waa inay ku raaxeysataa geedka ninka maxaayeelay raaxada isaga ayaa loogu talaggalay, inkastoo ay u bannaan tahay ninka xaaskiisa inuu farta ugu raaxeeyo xalaal ayay u tahay, maxaayeelay waa xaaskiisa, taas waso sheegnay hadda kahor su’aal la soo weyddiiyay bahda webka Daruur.
Sababaha keena gabadha inay farta ku raaxeysato waa dareenka kore ee ay leedahay xubinta taranka dumarka, qaar haweenka ka mid ah ayay ku badan tahay raaxada afka kore, ninka ayaa laga raabaa xaaskiisa inuu ugu daliigo geedkiisa afka ama faruuraha cambarka si ay u gaarto biyabax, dumarka badankooda dareenka wuxuu ka saaran yahay siilka faruurihiisa.
Macaanka ay xaaska dareento oo la xiriira isfahanka galmada wuxuu ka bilowdaa toogta fiican iyo hanaanka quman ee raaxada sariirta, hablaha aan fahmin ragooda waxay ku noolaanayaan nolol walwal iyo kalsooni darro ku dhisan.
Waxaa laga yaabaa ninka xaaskiisa inay u baahan tahay raaxo gaar ah oo ay ninkeeda kala xishoonayso, waxaa fiican inay u sheegto wixii ay uga baahan tahay raaxada galmada si uu u fahmo ujeedada guurka guriga ay u timid, tan ugu horreysa waa in indhaheeda ay ka laabato xumaanta taasna waxaa lagu gaaraa marka ay xaaska danteeda ka gaarto raaxada ay u baahan yahay.
Dumarka xumaanta ku dhaco badankooda raga ayaa ka dambeeya marka ninka xaaskiisa ay ka weyso jacayl iyo hadal macaan nin kale ayay khadka u galaysaa si hadal fiican ay uga hesho waa marka aysan diin lahayn, wax badan waso aragnay oo la xiriira furiinka iyo burburka qoyska inta badan waxay ka timaadaa arrintaas gogosha markay luuq gasho iyo marka la galiyo isfahanka lamaanaha god mugdi ah.
Jacaylka ninka iyo naagta dhexmara wuxuu ku taagan yahay raaxada guriga qaabka ay tahay.
Raaxada qaabka lagu lagu hago ayaa waxay tahay daacaadnimo iyo jacaylka hadal macaan isfahan ninka iyo xaaskiisa.
وعن عبد الواحد بن زيد قال اشتكيت ألماً في ساقي حتى منعني القيام فتحاملت حتى عجزت فجمعت ازاري في المحراب وتوسدته فغفلت
وإذا أنا بجارية كأنها جوهرة شفافة وعليها من الملابس ما يبهر العين رؤيته وخلفها جوار كأنهن الأقمار فقالت لبعضهن احتملنه ولا تؤذينه
ثم قالت افرشنه ومهدنه وأقبلت تملس على ألمي ثم قالت قم إلى صلاتك بلا أذى فانتبهت كالذي نشط من عقال
وعنه من رواية أخرى أنها قالت له أنا لك فجد في طلبك قال فلم أنم بعدها وفي أخرى عنه قال فما أخذتني السنة حتى رأيت شاباً وبيده ورقة بيضاء فناولني إياها وإذا فيها:
ينام من شاء على غفلة … والنوم كالموت فلا تتكل
تنقطع الأعمال فيه كما … تنقطع الدنيا على المنتقل
وكان كثيراً ما يردد هذه ويقول فرق الموت بين المصلين ولذة الصلاة ويعدد أفعال الخير ولعل الوقائع متعددة.
وعن صاحب المصارع بسنده إلى محمد بن الفرج قال نظرت إلى جارية تباع فقلت بكم هذه قيل بألف دينار فرفعت رأسي إلى السماءوقلت اللهم إنك تعلم أني لا قدرة لي على ذلك وأني لو سألتك إياها لوهبتها لي
ولكني أسألك أنفس منها عندك من لا تمرض ولا تسقم ومهرها عندي أن لا أنام ليلاً ولا أطعم نهاراً ولا أضحك إلى أحد
وها أنا مجد في المهر فلم ير بعد ذلك على غير ما قال حتى مات.
وعن رابعة العدوية قالت كان لي ورد في الليل قد اعتدته فمرضت مرضاً أعقبني فترة عنهفبينما أنا راقدة إذ نظرت كأني في روضة كثيرة النبات والقصور وجارية تطارد طيراً أخضر تريد أن تأخذه
فالتهيت بحسنها عنه وقلت دعيه لأني لم أر أحسن منه فقالت ألا أريك أحسن منه فقلت بلى فأخذت بيدي
فأدخلتني إلى بيت يحار فيه البصر من تلألؤ نوره ثم رفع عن بستان وخرج منه وصائف بأيديهن مجامر الند والعنبر
فقالت لهن الآخذه بيدي إلى أين فقالوا إلى فلان قد قتل في البحر فقالت ألا تجهزن هذه المرأة
فقالوا قد كان لها حظ في ذلك فتركته فانتبهت فزعة ولم أنم بعدها وبقي من هذا الباب بعض حكايات لا تناسب الترجمة ومع ذلك فائدتها قليلة فلذلك أضربنا عنها