Site icon Daruur درور

Qabiilka ugu geesisan Soomaaliya

Qabiilka ugu geesisan Soomaaliya

soomaali ugu geesisan dad badan ayaa raadiya, waxay ka raadiyaan dadka Google si ay u helaan hadal ama qoraal ka jawaabaya su’aashan:

Qabiilka ugu geesisan Soomaaliya
Qabiilka ugu geesisan Soomaaliya

Waxaa marka hore mudan in la ogaado dadka soomaaliyeed guud ahaan waa dad geesi ah beel kaste haka mid ahaadaan geesiyaasha.

Geesinimada waa maxay?

Geesi waxaa la dhahaa qofka dulmiga aan qaadanin oo is difaacaya oo xadgudubka aan oggoleyn, ee ma aha geesiga qofka intuu qori qaatay oo xoolaha dadka masaakiinta boobaya, ama qof isbaaro dhigtay.
Beelaha soomaaliyeed qaar ayaa hub qaatay markaas ayay bilaabeen inay xoogaan oo ay dhacaan dadka rayidka ah oo masaakiinta ah.
Heer waxaa la gaaray qofka cad in loo maleeyo inuu yahay fuley, qofka gibilka cad, sidoo kale in loo maleeyo qofka madow inuu yahay geesi.
Miisaankaas aad buu u qaldan yahay, geesinimada midab iyo dal ama beel ama qabiil kuma xirna, geesinimada waa wax Ilaahay ku abuuraya qofka uu rabo.
Saan soo sheegnay geesiga waa midka aan dulmiga oggoleyn oo naftiisa iyo dadkiisa difaacaya oo aan ka baqin geeri.
Marka dadka soomaaliyeed marka aan eegno ma jirto beel dadkooda oo dhan geesiyaal ah, sidoo kale ma jiraan dad dhamaan wada bakahayl ama ama tuugo ah.
Beel kaste qof xun iyo qof fiicanba way leedahay, qof qurux badan iyo qof foolxun.
Maalkana waa sidaas beel kaste dad faqiir ayay leeyihiin iyo dad taajir ah.
Qabiilka ugu fiican waa qabiilka oo dadkiisa ay wanaag u badan yihiin xataa haddii laga helo dad xun.

 

Qabiilka kaste waxa uu ku fiican yahay

Mudulood Hiraab halkuu kasoo jeedaa

 

‌‌الصبر والإقدام في الحرب

جمع الله تبارك وتعالى تدبير الحرب في آيتين من كتابه فقال تعالى: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيراً لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ وَأَطِيعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ وَاصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
«2» .
‌‌للعرب في الشجاعة
: وتقول العرب: الشجاعة وقاية والجبن مقتلة. واعتبر من ذلك أن من يقتل مدبرا أكثر ممن يقتل مقبلا
‌‌لأبي بكر يوصي خالدا
: ولذلك قال أبو بكر رضي الله تعالى عنه لخالد بن الوليد: احرص على الموت توهب لك الحياة.
‌‌للعرب
: والعرب تقول: الشجاع موقّى والجبان ملقّى.
وقال أعرابي: الله مخلف ما أتلف الناس. والدهر متلف ما جمعوا، وكم من منية علّتها طلب الحياة، وحياة سببها التعرّض للموت.
‌‌لخالد في الصبر
: وكان خالد بن الوليد يسير في صفوف يذمّر «1» الناس ويقول: يا أهل الإسلام:
إن الصبر عز، وإن الفشل عجز، وإن مع الصبر النصر.
وكتب أنو شروان إلى مرازبته: عليكم بأهل السخاء والشجاعة؛ فإنهم أهل حسن الظنّ بالله.
وقالت الحكماء: استقبال الموت خير من استدباره.
وقال حسان بن ثابت:
ولسنا على الأعقاب تدمى كلومنا … ولكن على أعقابنا تقطر الدّما «2»
وقال العلوي في هذا المعنى:
محرّمة أكفال خيلي على القنا … ودامية لبّاتها ونحورها
حرام على أرماحنا طعن مدبر … وتندقّ منها في الصدور صدورها «3»
وخطب عبد الله بن الزّبير الناس لما بلغه قتل مصعب أخيه، فقال: إن يقتل فقد قتل أبوه وأخوه وعمه، إنا والله لا نموت حتفا ولكن قعصا بأطراف الرماح وموتا تحت ظلال السيوف؛ وإن يقتل مصعب فإن في آل الزبير خلفا منه. وقال السموأل بن عادياء:
وما مات منّا سيّد حتف أنفه … ولا طلّ منّا حيث كان قتيل «2»
تسيل على حدّ الظّبات نفوسنا … وليس على غير السّيوف تسيل «3»
وقال آخر:
وإنا لتستحلي المنايا نفوسنا … ونترك أخرى مرّها فنذوقها
وقال الشّنفري:
فلا تدفنوني، إنّ دفني محرّم … عليكم ولكن خامري أمّ عامر
إذا حملت رأسي وفي الرأس أكثري … وغودر عند الملتقى ثمّ سائري
هنا لك لا أبغي حياة تسرّني … سجيس الّليالي مبسلا بالجزائر «4»
قوله «خامري أم عامر» : هي الضبع. يعني: إذا قتلتموني فلا تدفنوني ولكن ألقوني إلى التي يقال لها: خامري أمّ عامر، وهي الضبع. وهذا اللفظ بعيد من المعنى
وقال أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام- وقيل له: أتقتل أهل الشام بالغداة وتظهر بالعشيّ في ازار ورداء؟ فقال: أبالموت تخوّفوني؟ فو الله ما أبالي أسقطت على الموت أم سقط عليّ.
وقال لابنه الحسن عليهما السلام: لا تدعونّ أحدا إلى المبارزة، وإن دعيت إليها فأجب، فإن الداعي إليها باغ والباغي مصروع.
وقال عليّ بن أبي طالب رضي الله تعالى عنه: بقية السيف أنمى عددا، وأطيب ولدا. يريد أن السيف إذا أسرع في أهل بيت كثر عددهم ونما ولدهم.
ومما يستدل به على صدق قوله: ما عمل السيف في آل الزبير وآل أبي طالب وما أكثر من عددهم.
وقال أبو دلف العجليّ:
سيفي بليلي قبسي … وفي نهاري أنسي «1»
إنّي فتى عوّدني … مهري ركوب الغلس
يحمدني سيفني كما … يحمد كرّي فرسي
وقال محمد بن عبد الله بن طاهر صاحب خراسان:
لست لريحان ولا راح … ولا على الجار بنفّاح «2»
فإن أردت الآن لي موقفا … فبين أسياف وأرماح
ترى فتى تحت ظلال القنا … يقبض أرواحا بأرواح

Exit mobile version