Galmada aroortii iyo caafimaadka ninka iyo naagta
Galmada xalaasha ah guud ahaan waxay leedahay caafimaad sidoo kale firfircooni.
Laakin galmada subaxa ama aroorta la sameeyo waxay leedahay faa’idooyin aad u badan.
waxaa ka mid ah faa’idooyinkan:
qofka oo dareema deganaan xagga qalbiga iyo jirka marka uu subaxda sameeyo galmo wuxuu dareemaa raaxo nafsi ah taasna waxaa sabab u ah hormaanada jirka soo daayo oo uu ka mid yahay harmoonka farxadda si fiican inuu u shaqeeyo.
waxaa kaloo ka mid qofka oo wejigiisa soo ifo, waayo dhiigga si fiican ayuu u shaqeynayaa aroortii, taasoo keenaysa inuu dhiigga meelo badan uu ku fido maqaarkana wuxuu noqonayaa mid dhaldhalaalaya ilaa timaha ayay gaaraysaa arrintan, waxaa la sheegay ninka iyo naagta marka ay biyabaxayaan jirkooda dhan ayaa wada dareema wareegga dhiigga asoo kulul oo kacsan.
sidoo kale raaxada galmada subaxa waxay siineysaa jirka isdifaac adag.
dadka todobaadkii galmo sameeya sedex jeer oo kale waxaa la sheegay inay ka fiican yihiin dadka aan sidaas sameynin, jirkooda wuxuu helayaa isdifaac adag oo ka hortagaya jirrooyinka qaar
Sidoo kale galmada subaxa waxay u roon tahay caafimaadka wadnaha waxayna daaweysaa madax xanuunka.
waayo galmada waxay yareysaa cadaadiska dhiiga xoogga leh taas oo sabab u ah jirrooyinka wadnaha, sidoo kale dumarka aad uga sheegto madax xanuunka waxaa la sheegay marka ay galmada subaxii laasimaan inay ka roonaanayaan madax xanuunka siiba kan barka madaxa galo.
Laakin galmada aroorti waxay u baahan tahay in si fiican laysugu diyaariyo.
waxaa ugu muhimsan inuu qofka si fiican isu soo naadiifiyo siiba afka maxaayeelay qofka marka uu hurdada kasoo kaco afkiisa wuu uraa marka waxaa habboon asoo afkiisa uraya inuuna naagtiisa galmo la sameynin tasoo keeni karta inuu meesha ka dhasho nacayb lama filaan ah.
waxaa habboon inuu qofka soo qubeysto oona soo nadiifiyo afkiisa.
sidoo kale waxaa la rabaa xaaska inaysan ku jirin hurdo waa inay si fiican usoo toostaa.
waxaa kaloo habboon inuu ninka badiyo istiinka taas oo u roon naagta maxaayeelay marka uu badan yahay istiinka jirkana si daran u kaco waxaa ka dhalanaya halkaas galmada ugu fiican oo la rabay.
dareenka naagta ayuuna ku xiran yahay arrinkaas, dumarka kacsiga badan way ka fudud yihiin kuwa aan kacsiga badnayd ama haweenka qabooban.
astmaaha lagu garto xaaska inay kacsan tahay waxaa ka mid ah hadalkeeda iyo dhaqdhaqaaqeeda iyo sida ay usoo jiidanayso ninkeeda dumarka qaar way ka xishoodaan ragooda inay galmo toos ah u weyddiistaan.
naagta marka ay ninkeeda toos u weydiisato galmo waxay ka baqaysaa inuu u maleeyo inay tahay gabar galmada horay u kasi jirtay wuxuu is dhahaa naagtan waxay soo baratay miyaa waagii hore, raga qaar waxay aaminsan yihiin xaaska markay galmo weydiiso ninkeeda inay u dhaqantay sida naagta dhilada oo kale ay u dhaqanto, haweenka dhilooyinka ayaan ka xishoonin galmada, marka waxaa laga rabaa ninka inuu siiyo xaaska kalsooni buuxda si aysan uga cabsanin isaga.
dareenka xaaska waa muhim marka la rabo inuu ninka helo raaxo iyo jacayl isla socda.
galmada iyo kacsiga xiriir weyn ayaa ka dhexeeya ninka xaaskiisa haduu aado iyadoon qooq haynin wuxuu kala kulmaa galmo aan raaxo lahayn bal waxaaba laga yaabaa inay xanuun dareento.
naagta marka ay ku raaxaysan karto xiriirka galmada waa marka ay diyaar u tahay naagtana diyaar uma noqon karto galmada iyadoon helin istiin ku filan.
marka guud ahaan galmada arorta la sameyo waa galmo aad u fiicanoo caafimaadka raga iyo dumarkaba wax weyn ka badalaya.
المعاصي تضعف العبد أمام نفسه
ومن عقوباتها: أنها تخون العبد أحوج ما يكون إلى نفسه، فإن كل أحد يحتاج إلى معرفة ما ينفعه وما يضره في معاشه ومعاده، وأعلم الناس أعرفهم بذلك على التفصيل، وأقواهم وأكيسهم من قوي على نفسه وإرادته، فاستعملها فيما ينفعه وكفها عما يضره وفي ذلك تتفاوت معارف الناس وهممهم ومنازلهم، فأعرفهم من كان عارفا بأسباب السعادة والشقاوة، وأرشدهم من آثر هذه على هذه، كما أن أسفههم من عكس الأمر.
والمعاصي تخون العبد أحوج ما كان إلى نفسه في تحصيل هذا العلم، وإيثار الحظ الأشرف العالي الدائم على الحظ الخسيس الأدنى المنقطع، فتحجبه الذنوب عن كمال هذا العلم، وعن الاشتغال بما هو أولى به، وأنفع له في الدارين.
فإذا وقع مكروه واحتاج إلى التخلص منه، خانه قلبه ونفسه وجوارحه، وكان بمنزلة رجل معه سيف قد غشيه الصدأ ولزم قرابه، بحيث لا ينجذب مع صاحبه إذا جذبه، فعرض له عدو يريد قتله، فوضع يده على قائم سيفه واجتهد ليخرجه، فلم يخرج معه، فدهمه العدو وظفر به.
كذلك القلب يصدأ بالذنوب ويصير مثخنا بالمرض، فإذا احتاج إلى محاربة العدو لم يجد معه منه شيئا، والعبد إنما يحارب ويصاول ويقدم بقلبه، والجوارح تبع للقلب، فإذا لم يكن عند ملكها قوة يدفع بها، فما الظن بها؟
وكذلك النفس فإنها تخبث بالشهوات والمعاصي وتضعف، أعني النفس المطمئنة، وإن كانت الأمارة تقوى وتتأسد، وكلما قويت هذه ضعفت تلك، فيبقى الحكم والتصرف للأمارة.
وربما ماتت نفسه المطمئنة موتا لا يرتجى معه حياة ينتفع بها، بل حياته حياة يدرك بها الألم فقط.
والمقصود أن العبد إذا وقع في شدة أو كربة أو بلية خانه قلبه ولسانه وجوارحه عما هو أنفع شيء له، فلا ينجذب قلبه للتوكل على الله تعالى والإنابة إليه والجمعية عليه والتضرع والتذلل والانكسار بين يديه، ولا يطاوعه لسانه لذكره، وإن ذكره بلسانه لم يجمع بين قلبه ولسانه، فينحبس القلب على اللسان بحيث يؤثر الذكر، ولا ينحبس القلب واللسان على الذكر، بل إن ذكر أو دعا ذكر بقلب لاه ساه غافل، ولو أراد من جوارحه أن تعينه بطاعة تدفع عنه لم تنقد له ولم تطاوعه.
وهذا كله أثر الذنوب والمعاصي كمن له جند يدفع عنه الأعداء، فأهمل جنده، وضيعهم، وأضعفهم، وقطع أخبارهم، ثم أراد منهم عند هجوم العدو عليه أن يستفرغوا وسعهم في الدفع عنه بغير قوة.
هذا، وثم أمر أخوف من ذلك وأدهى منه وأمر، وهو أن يخونه قلبه ولسانه عند الاحتضار والانتقال إلى الله تعالى، فربما تعذر عليه النطق بالشهادة، كما شاهد الناس كثيرا من المحتضرين أصابهم ذلك، حتى قيل لبعضهم: قل لا إله إلا الله، فقال: آه آه، لا أستطيع أن أقولها.
وقيل لآخر: قل: لا إله إلا الله، فقال: شاه رخ، غلبتك. ثم قضى.
وقيل لآخر: قل لا إله إلا الله، فقال:
يا رب قائلة يوما وقد تعبت … أين الطريق إلى حمام منجاب
ثم قضى.
وقيل لآخر: قل لا إله إلا الله، فجعل يهذي بالغناء ويقول: تاتنا تننتا. حتى قضى
وقيل لآخر ذلك، فقال: وما ينفعني ما تقول ولم أدع معصية إلا ركبتها؟ ثم قضى ولم يقلها.
وقيل لآخر ذلك، فقال: وما يغني عني، وما أعرف أني صليت لله صلاة؟ ثم قضى ولم يقلها.
وقيل لآخر ذلك، فقال: هو كافر بما تقول. وقضى.
وقيل لآخر ذلك، فقال: كلما أردت أن أقولها لساني يمسك عنها.
وأخبرني من حضر بعض الشحاذين عند موته، فجعل يقول: لله، فلس لله. حتى قضى.
وأخبرني بعض التجار عن قرابة له أنه احتضر وهو عنده، وجعلوا يلقنونه: لا إله إلا الله، وهو يقول: هذه القطعة رخيصة، هذا مشتر جيد، هذه كذا. حتى قضى.
وسبحان الله! كم شاهد الناس من هذا عبرا؟ والذي يخفى عليهم من أحوال المحتضرين أعظم وأعظم.
فإذا كان العبد في حال حضور ذهنه وقوته وكمال إدراكه قد تمكن منه الشيطان، واستعمله فيما يريده من معاصي الله، وقد أغفل قلبه عن ذكر الله تعالى، وعطل لسانه عن ذكره وجوارحه عن طاعته، فكيف الظن به عند سقوط قواه واشتغال قلبه ونفسه بما هو فيه من ألم النزع؟
وجمع الشيطان له كل قوته وهمته، وحشد عليه بجميع ما يقدر عليه لينال منه فرصته، فإن ذلك آخر العمل، فأقوى ما يكون عليه شيطانه ذلك الوقت
Ninka imisa jeer ayuu awoodaa mar kaste biyaha maka imaan karaan