Caadada xun sidey dhalinyarada u disho
Caadada xun sidey dhalinyarada u disho
Caadada xun – siigo – waa maxay. siigada waa raaxaysi iseed nin ama naag uu naftiisa ku sameeyo oo biyaha sidaas isaga keeno.
Dhibka ay leedahay siigada wuxuu u qeybsamaa mid jirka iyo nafta iyo mid diinta.
siigada waxay ka dhalataa kacsiga badan oo ka imaanaya hadalka naagaha ama daawashada sawirada qaaqaawan ama filimada xunxun iwm. waxaa u kaalmeeya kalinimada qofka.
ruuxa marka uu soo qaangaaro oo uu dareemayo kacsi wuxuu isku dayaa inuu xubintiisa taranka tuutuujiyo ama taabto wiilasha waxay ku cayaarayaan geedkooda gabdhaha kintirka, midaas ayaa waxaa ka dhalanayso raaxo uu dareemayo waxaa ka baxayo shahwada ama biyaha.
sidaas oo kale waxaa laga yaabaa inuu qofk barto oo uu ka maarmi waayo.
qofka siigaysta wuxuu noqonayaa qof murugo iyo qalbijab la saaxiib ah.
waayo marka uu falkaas sameeyo dadka masoo dhexgali karo naftiisa ayuu nacaa.
siigada waxay ku badan tahay raga laakin dumar ayaa jiro iyagana siigeysta.
dumarka kacsiga badan ayaa siigeysta kuwa caadiga ah ama dhexdhexaadka ah ma seegeystaan.
maxaayeelay dareenkooda kuma xambaarayo seegada.
seegada jirka ayay dhibtaa.
ninka marka uu badsado waxay keenaysaa inuu cuntada ka go’o walwal iyo fikir kama baxayo, qofka waxay ka dhigtaa caato naf ah.
sidoo kale seegada badan waxay keentaa qofka inuu xaaskiisa ku raaxaysan waayo, maxaayeelay gacanta iyo cambarka dumarka isku si ma aha, qofka marka uu gacanta u barto xubintiisa taranka ayaa la qabsanayso.
marka wuxuu la qabsanayaa gacanta inuu biyaha ku keeno.
sidoo kale biyabaxa degdeg waxaa la dhahaa siigaada ayaa sabab u ah.
sidoo kale waxay siigada u keentaa geedka ninka inuu noqdo mid jileec ah.
naagtana waxay ka dhigaysaa qof aan ku raaxaysan karin galmada dabiiciga ah ee ninkeeda.
waxay u baahanaysaa gacanta inay ku dhammeystirato xiliga galmada.
sidoo kale haweenka waxay ka hallaynaysaa kintirka ama faruuraha cambarka marka ay meesha gacanta ku haligto oo mar kasta ay farta ku hayso.
diin ahaan siigada culimo badan ayaa fatwooday inay xaaraan tahay waxaa ka mid ah Imaam Shaafici.
qofka sigada samaynaya qalbigiisa wuu kala faniinaa maanta oo dhan ayuu ahaanayaa qof baxsan oo jahawareersan, oo bulshada ka soocan oo aan awoodin inuu waxbarto waxna ma xifdin karo qof wuxuu noqonayaa aan shaqaysan karin marka ka fogow .
Daawada kawaabyada biyaha daahiso ninka dhib ma u keentaa
ومنها أن المعاصي تزرع أمثالها، وتولد بعضها بعضا، حتى يعز على العبد مفارقتها والخروج منها، كما قال بعض السلف: إن من عقوبة السيئة السيئة بعدها، وإن من ثواب الحسنة الحسنة بعدها،
فالعبد إذا عمل حسنة قالت أخرى إلى جنبها: اعملني أيضا، فإذا عملها، قالت الثالثة كذلك وهلم جرا، فتضاعف الربح، وتزايدت الحسنات.
وكذلك كانت السيئات أيضا، حتى تصير الطاعات والمعاصي هيئات راسخة، وصفات لازمة، وملكات ثابتة،فلو عطل المحسن الطاعة لضاقت عليه نفسه، وضاقت عليه الأرض بما رحبت، وأحس من نفسه بأنه كالحوت إذا فارق الماء، حتى يعاودها، فتسكن نفسه، وتقر عينه.
ولو عطل المجرم المعصية وأقبل على الطاعة؛ لضاقت عليه نفسه وضاق صدره، وأعيت عليه مذاهبه، حتى يعاودها،حتى إن كثيرا من الفساق ليواقع المعصية من غير لذة يجدها، ولا داعية إليها، إلا بما يجد من الألم بمفارقتها.
كما صرح بذلك شيخ القوم الحسن بن هانئ حيث يقول:
وكأس شربت على لذة … وأخرى تداويت منها بها
وقال الآخر:
فكانت دوائي وهي دائي بعينه … كما يتداوى شارب الخمر بالخمر
ولا يزال العبد يعاني الطاعة ويألفها ويحبها ويؤثرها حتى يرسل الله سبحانه وتعالى برحمته عليه الملائكة تؤزه إليها أزا، وتحرضه عليها، وتزعجه عن فراشه ومجلسه إليها.
ولا يزال يألف المعاصي ويحبها ويؤثرها، حتى يرسل الله إليه الشياطين، فتؤزه إليها أزا.
فالأول قوي جند الطاعة بالمدد، فكانوا من أكبر أعوانه، وهذا قوي جند المعصية بالمدد فكانوا أعوانا عليه
المعصية تضعف إرادة الخير
ومنها: – وهو من أخوفها على العبد – أنها تضعف القلب عن إرادته، فتقوي إرادة المعصية، وتضعف إرادة التوبة شيئا فشيئا، إلى أن تنسلخ من قلبه إرادة التوبة بالكلية، فلو مات نصفه لما تاب إلى الله، فيأتي بالاستغفار وتوبة الكذابين باللسان بشيء كثير، وقلبه معقود بالمعصية، مصر عليها، عازم على مواقعتها متى أمكنه وهذا من أعظم الأمراض وأقربها إلى الهلاك
ومنها: أنه ينسلخ من القلب استقباحها، فتصير له عادة، فلا يستقبح من نفسه رؤية الناس له، ولا كلامهم فيه.
وهذا عند أرباب الفسوق هو غاية التهتك وتمام اللذة، حتى يفتخر أحدهم بالمعصية، ويحدث بها من لم يعلم أنه عملها، فيقول: يا فلان، عملت كذا وكذا.
وهذا الضرب من الناس لا يعافون، وتسد عليهم طريق التوبة، وتغلق عنهم أبوابها في الغالب،كما قال النبي – صلى الله عليه وسلم: «كل أمتي معافى إلا المجاهرون، وإن من الإجهار أن يستر الله على العبد ثم يصبح يفضح نفسه ويقول: يا فلان عملت يوم كذا وكذا كذا وكذا، فهتك نفسه، وقد بات يستره ربه» .
المعاصي مواريث
ومنها أن كل معصية من المعاصي فهي ميراث عن أمة من الأمم التي أهلكها الله عز وجل.
فاللوطية: ميراث عن قوم لوط.
وأخذ الحق بالزائد ودفعه بالناقص، ميراث عن قوم شعيب.
والعلو في الأرض بالفساد، ميراث عن قوم فرعون.
والتكبر والتجبر ميراث عن قوم هود.
فالعاصي لابس ثياب بعض هذه الأمم، وهم أعداء الله.
وقد روى عبد الله بن أحمد في كتاب الزهد لأبيه عن مالك بن دينار قال: أوحى الله إلى نبي من أنبياء بني إسرائيل أن قل لقومك: لا يدخلوا مداخل أعدائي، ولا يلبسوا ملابس أعدائي ولا يركبوا مراكب أعدائي، ولا يطعموا مطاعم أعدائي، فيكونوا أعدائي كما هم أعدائي.
وفي مسند أحمد من حديث عبد الله بن عمر عن النبي – صلى الله عليه وسلم – قال: «بعثت بالسيف بين يدي الساعة، حتى يعبد الله وحده لا شريك له، وجعل رزقي تحت ظل رمحي، وجعل الذلة والصغار على من خالف أمري، ومن تشبه بقوم فهو منهم»