Calaamadaha lagu garto gabadha markay ninkeeda u baahan tahay
Calaamadaha lagu garto gabadha markay ninkeeda u baahan tahay
Su’aasha:
A S C, bahda darur salaan sare ayan idinku salaamay kadib 2ba su’aalod ban qabay.
1, gabadha xaaskayigu inta badan xiliyada ay ibaahan tahay ima sheegato marka majira calaamad gaar o kugu garan karo inay ibaahantahay
2, gabadhu inay kacsi badan leedahay iyo inkale calaamad lagu garan karo majirta. Mahad sanid.
Jawaabta:
1- Xaaska hadday xishood badan tahay waa laga yaabaa ninkeeda inaysan weydiisanin galmo, laakin astaamo ayaa jira oo lagu garto xaaska inay rabto raaxada sariirta, astaamahaas way kala duwan yihiin naagba si ayay u muujisaa.
Dumarka qaar way is qurxiyaan casho macaan ayay ninka u keenaan sariirta ayay ku goglaan maro cusub ama marada ayay ka badalaan kaftan ayay la galaan ninka sheeko ayay u bilaabaan.
Sheeko waxaa jirta nin ii sheegay waa hore dumarka soomaaliyeed dhaqan ayay lahaan jireen ninka lagama yaabo inay u sheegtaan baahida ay u qabaan galmada, naagta sariirta hoosteeda ayay ka raadinaysaa kabo ku dhacay sariirta gadaasheeda waxaa laga yaabaaba inay iyada ku ridday, ama alaab kale ninka agtiisa ayay foorarsanaysaa nimanka markaas waxay u arki jireen baaq inay tahay arintaas haweeneyda inay u baahan tahay gogosha.
Marka adiga ayaa lagaa rabaa inaad fahanto xaaskaaga qaabka ay u adeegsato dareenka ay kugu soo jiidayso.
2- Kutubta ka hadashay astaamaha lagu garto gabadha kacsiga badan waa kutub qadiin ah waxay sheegeen astaamo ku saabsan jirka waxaa ka mid ah bishimo waaweyn, kub weyn, naaso adag oo sal ballaaran leh, xaad badan jirka ooy ku leedahay gacmaha iyo lugaha, iyo shiirka badan, iyo qoyaanka badan, kuwaas waa astaamaha jirka, waxaa jira astaamo kale oo dabeecada la xiriira, naagta xanaaqa badan, gabadha qosolka badan iyagana waxaa lagu tiriyaa dumarka leh dareenka badan, inkastoo ay calaamadahaas dumarka qaar ay khilaafi karaan laakin waa siday haweenka u badan yihiin.
Ninkayga markuu ii galmoonayo gudaha raaxo kama dareemo waa maxay sababtu
Sidee loo kiciya dareenka dumarka
وقال رجل للحسن: إن لي ابنة فمن ترى أن أزوجها له؟
قال: زوجها ممن يتقي الله عز وجل، فطن أحبها أكرمها، وإن أبغضها لم يظلمها.
وقيل لرجل من الحكماء: فلان يخطب فلانة، فقال:
أموسر من عقل ودين؟ فقالوا: نعم. قال: فزوجوه إياها.
ويستحب أن يختار البكر لقوله صلى الله عليه وسلم: «عليكم بالأبكار فإنهن أطيب أفواها وأنتق أرحاما» . وقالوا: أشهى المطي ما لم يركب وأحب اللآلىء ما لم يثقب.
وأنشد بعضهم:
قالوا نكحت صغيرة فأجبتهم … أشهى المطيّ إليّ ما لم يركب
كم بين حبة لؤلؤ مثقوبة … نظمت وحبة لؤلؤ لم تثقب
فأجابته إمرأة:
إنّ المطيّة لا يلذّ ركوبها … حتى تذلّل بالزّمام وتركبا
والدرّ ليس بنافع أربابه … حتى يؤلّف بالنظام ويثقبا
قال خالد بن صفوان:
عليك إذا ما كنت في الناس ناكحا … بذات الثنايا الغرّ والأعين النجل
وقيل: استشار رجل داود عليه السلام في التزويج، فقال له: سل سليمان وأخبرني بجوابه، فصادفه ابن سبع سنين وهو يلعب مع الصبيان راكبا قصبة فسأله: فقال:
عليك بالذهب الأحمر أو الفضة البيضاء، واحذر الفرس لا يضربك. فلم يفهم الرجل ذلك، فقال له داود عليه الصلاة والسلام: الذهب الأحمر البكر. والفضة البيضاء الثيب الشابة، ومن وراءهما كالفرس الجموح.
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «تخيروا لنطفكم» ، وقال صلى الله عليه وسلم:
«انظر في أي شيء تضع ولدك، فطن العرق دساس» . وقال عليه الصلاة والسلام: «إياكم إياكم وخضراء الدمن «1» .
قالوا: وما خضراء الدمن يا رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ قال: المرأة الحسناء في المنبت السوء.
وأنشدوا فيه:
إذا تزوّجت فكن حاذقا … واسأل عن الغصن وعن منبته
وقال بعضهم:
وأوّل خبث الماء خبث ترابه … وأول خبث القوم خبث المناكح
وعن علي رضي الله تعالى عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال:
«لا تسترضعوا الحمقاء ولا العمشاء فإن اللبن يعدي» .
وقيل: إن جعفر بن سليمان بن علي عاب يوما على أولاده، وأنهم ليسوا كما يحب، فقال له ولده أحمد بن جعفر: إنك عمدت إلى فاسقات مكة والمدينة وإماء الحجاز فأوعيت فيهن نطفك ثم تريد أن ينجبن وإنما نحن كصاحبات الحجاز، هلا فعلت في ولدك ما فعل أبوك فيك حين اختار لك عقيلة قومها، فزوجها منك