Su’aasha:
Niyow bilihi udambeyay waxaan isku arkay caajis iyo daal joogta ah manto dhan inan sariirta sarnado Ayan Raba awal school Ayan aadi jiray hada walaxiray marka masajidka iyo sariirta Ayan kadhaxeya inan wax akhristo marabo imtixaanadki dambo wankadacay quraan koldhaw ma akhrin salaadaha sunnoyinka wan iskadayay soon suuna ah masoomo dadka madhaxgalo ciyarta kuurbada wan iska dayay masocsocdo se wax iga yihiin wan fahmi laahay xanuuna imahayo
Jawaabta:
Waxaa ku haya cudurka niyadjabka waana cudur nafsi ah oo wax badan kaa reebaya, wuxuu kuu keeni karaa arrimo aad u dardaran, waxaad kagaga bixi kartaa go’aan adag inaad qaadato oo aad quraanka akhrisato oo aad salaadaha iyo ducada badiso sidoo kale inaad nabiga (SCW) ku saliso, inaad ka fkirto mustaqbalkaaga inaad guursanayso oo aad ubad dhalayso oo lagaaga baahan yahay inaad shaqaysato oo aadan dad tuugsanin, waxaas oo dhan waxay ku siinayaan awood aad nolosha ku wadayso, haddii kale sheekada way kasii xumaanaysaa sida hadda aad tahay.
Waxaan kula talinayaa inaad cabto sanjabiisha sidoo kale inaad socodka badiso haddaad heli karto geedka Ginseng loo yaqaano inaad shaah ahaan u cabto wuxuu ku siinayaa firfircooni maskaxda ayuuna kuu furayaa sidoo kale waxbarashada.
Caajiska ruuxa uusan waxba qabsan karin ma cudur nafsi ahbaa
(والأشربة لحفظ الصحة ومضار الجوع والعطش ومنافعهما ودفع مضارهما) ينبغي أن يكتب ههنا ما أمكن من تدبير الغذاء وما يحتاج إليه في استعماله بحسب الزمان والحركة والمزاج والسن يحتاج أن يحول إلى ههنا من باب المعدة والعادات وما يليق به. لي ظهر من قوة كلام جالينوس في المقالة السابعة من كتاب حيلة البرء أنه ينبغي أن يكون الطعام بقدر ما لا يثقل المعدة والشراب بقدر ما لا يطفو ولا يجذبه مس قرقرة ويكون جملتها بقدر ما لا يثقل على المعدة بلا أذى ولا تمدد ولا انتفاخ وأنه إن عرض في يوم ما هذا فيجب أن يقصر في الثاني بمقدار عظم العارض في اليوم الذي قبله وإن لم يعرض زدت بمقدار ما تحتمل المعدة من الطعام والشراب من غير أن تعرض لها هذه الأعراض أعني الثقل والتمدد والانتفاخ والقراقر والطفو في فمها فهو مقدارها الذي يحتاج أن يلزمه فإن تغيرت العادة عملت بعد بحسب ذلك. لي وتبين أيضا من كلامه في هذه المقالة أن السكون والنوم بعد الطعام عون عظيم على هضمه وبالضد ذلك أنه قال إن الطعام الثاني ليس يعينه على ما يحتاج إليه من الاستمراء إن يسكن المتناول له بعده وينام لكن قد يعينه على ذلك أيضا طول الوقت وعناية الليل لأنه كان في ذكر العشاء.
وأن الشراب بعد الطعام من قبل أن يستمرأ يفسد الاستمراء إلا أن يعرض من العطش شئ مؤذ فيشرب بقدر ما يسكنه الف ي فقط وإذا انحط الغذاء فليستوف من الشراب فإنه)
إذا فعل ذلك انحدر الطعام ونفذ أسرع وخرج في البراز وكانت الشهوة من غد أقوى من أن لا يشرب