Su’aasha:
Waxaan ahay hooyo ku nool wadamada reer galbeedka waxan ka shakiyay waayan dambe ninkayga,
wuxuu bilaabay inuu sanad kaste africa aado, teeda kale waxaan dareemay inuusan ahayn
sidii hore jacaylka uu ii qabi jiray waxaan daremaya inuusan ahayn qaabkii hore,
hadalo macan kama helo isbaddal weyn ayan ka dareemayaa, naag saaxibtayda ayaa ii sheegtay
raga marka ay sidaas isu baddalaan waa marka ay xaas kale yeeshaan, marka ila taliya maxaan
sameeyaa teeda kale nin maxaa lagu gartaa arka uu xaas kale leeyahay fadlan jawab ayaan idinka rabaa.
Jawaabta:
Wax astaam ama calaamo u go’am ma laha ninka inuu xaas kale leeyahay, isbaddalka
uu is baddalay waxaa laga yaabaa inuu xagaaga ka yimid oo adiga aad ka mashquushay,
teeda kale maxaa kuu geeyay shakiga aad ku jirto, hadduu xaqagaaga gudanayo oo uu xaas kale guursado
maxaa dhib ah kaaga imaanayo, teeda kale naag kale marka aad kala tashanayso
gurigaaga iyo ninkaaga waa halis oo laga yaabo naagtaas inay gurigaaga burburiso,
naag naag kale kama naxdo, siiba midda saaxibbada aad tihiin, haweenka marka ay
rabaan inay guri dumiyaan naagta waxay ku abuuraan shaki ah in ninkeeda xaas kale
guursaday ama xaas kale uu meel ku abuuray, marka waxaan kula talinaynaa inaad
gurigaag ilaalsato oo aad shakiga iska saarto, ninkaaga si wanaagsan kula dhaqan
markaas ayaad hanan kartaa. hadduu xaas kale leeyahay xataa wanaagaaga ayaa soo jiidanayaa.
Xaaskayga way been badan tahay ila taliya
Gabadha waxa u keeno shakiga guud ahaan
الزائرة في الرؤيا: وهذا القسم كثير الوقوع في كلام العرب،
مبارك الورد في رياض الأدب والشعراء أبدعوا فيه معاني تطرب الأرواح،
وترقص الأشباح، كقول المعري:
سألت كم بين العقيق إلى الحمى … فعجبت من بعد المدى المتطاول
وعذرت طيفك في المزار لأنه … يسري فيمسي دوننا بمراحل
وقول علي بن الحسن الباخرزي، وفيه من المحسنات المعارضة:
عاتبت طيف الذي أهوى وقالت له … كيف اهتديت وجنح الليل مسدول
فقال: آنست نارا من جوانحكم … يضيء منها لدى السارين قنديل
فقلت: نار الجوى معنى وليس لها … نور يضيء فماذا القول مقبول
فقال: نسبتنا في الأمر واحدة … أنا الخيال ونار الشوق تخييل
النافرة عن الشيب: نفرة المعشوقة عن شيب العاشق موجودة في أشعار الأهاند،لكنهم ما جعلوا هذه النافرة قسما على حدة فأفرزها أزاد، وهي في كلام العرب كثيرة الوقوع،
كقول بعضهم:
والشيب أعظم جرما عند غانية … من ابن ملجم عند الفاطميينا
وقول الغزي:
لا تطمعن بوصل خود أبصرت … سيف المشيب على الشباب مجردا
عذر الكواعب أنهن كواكب … لا يجتمعن مع الصباح إذا بدا
العائدة: هي التي تعود محبها المريض مرحمة، كقول أزاد:
عادت فتاة النقا إياي مرحمة … وكنت من كثرة الأمراض في ضيق
فذقت ماء عقيق كان ينفعني … من كل داء عضال بي على الريق
وقول الآخر:
تجمعن من شتى ثلاثا وأربعا … وواحدة حتى كملن ثمانية
يعدن مريضا هن هيجن داءه=ألا إنما بعض العوائد دائيا الغيري:هي التي تغار على المحب لاتخاذه الضرة، وما أظرف ما حكي أن بعض العرفاء سمع امرأة تقول لزوجها:
إن ضربتني أو تركتني جائعة أو عطشة أو عارية كلها أقبل،
ولا أقبل الضرة. فعرضت للعارف حالة،
وتلا قوله تعالى: (إن الله لا يغفر أن يشرك به ويغفر ما دون ذلك لمن يشاء) [النساء: 48 و 116] .
وقول أزاد:
لما رأت ظبية الوعساء ضرتها … غدت تنازعها غيظا وتوجعها
قالت لها: لقمة هيأتها لفمي … أيقبل الطبع أن الغير يبلعها
الخائفة من الوشاة: كقول أبي مسعود المظفر بن إبراهيم الجرجاني:
دنوت إليها مستجيزا لعطفها … وما خلت أني شائم برق خلب
فلم يبدو غير إيماء أصبع … وإيماء لحظ خيفة المترقب
فآيسني من وصلها رجع طرفها … وأطمعني لي البنان المخضب