Site icon Daruur درور

Dumarka maxaa u keeno naaso waaweyn

Dumarka maxaa u keeno naaso waaweyn

Su’aasha:

scw walalaha daruur salan kadib su’al baan qabaa dumarka naasaha maxaa ka weyneeya siba marka ay naagta ilmo dhasho xadka ayu ka baxaa taas miyaa la dhihi kara wa cudur amise waa wax dabici ah oo nagaha qar noqdo sababo ma jiran naasaka weyn dhigi kara oo layska ilalin karo  naaska dhacay weynaanta maa u keento, raaxada naaska weyn laga daremo iyo mida laga dareemo naska yar isku miyaa please jawab wacan.

Dumarka maxaa u keeno naaso waaweyn
Dumarka maxaa u keeno naaso waaweyn

Jawaabta:

Caadi ahaan naasaha waa inay dhexdhexaad ahaadaan, laakin dumar waxaa jira naaso waaweyn leh sidoo kale dumar naaso yaryar leh.

Naasahaha waxaa weyneeya sababo badan waxaa ka mid ah dhaxal.

Taas oo ah in gabadha ay ka dhaxashay familkeeda hooyada ama ayeeyada waxaa kaloo weyneeya hormoonada dumarka marka ay jirka ku bataan, sidoo kale taabashada badan naaska way weynaysaa.

Waxaa kaloo naaska la weynaadaa da’da, haweeneyda mar kastoo ay dhasho oo naaskeeda la nuugo waxbaa ku sii darsama, mar kaste ay da’ weyn gaarto wuu sii weynaanaa.

Naaska marka uu weynaado caadi ahaan wuu dhacaa, naas dhacay isma celin karo waana culeys xataa hadduu buuxo uusan ahayn balaq.

Marka waxaa laga yaabaa naagta cayilka iska reebta inay naasaheeda ka yaraanayaan naagaha buurbuuran oo hilibka saaran yahay.

Raaxada naaska gabadha ay ka dareento shaqo kuma laha weynida iyo yaraanta nasaha, taas waxay u noqonaysaa dareenka kacsiga jirka naagta uu leeyahay.

فكلَّما قَوِيَتِ المحبَّةُ قويت اللذَّةُ بإدراك المحبوب، وهذا البابُ من أجلِّ أبواب الكتاب، وأنفعِها، ونذكرُ فيه بيانَ معرفة اللذَّة، وأقسامها، ومراتبها، فنقول: أما اللذَّة ففُسِّرت بأنَّها إدراكُ المُلائم، كما أنَّ الألم إدراك المُنافي.

قال شيخنا: والصَّوابُ: أنْ يُقال: إدراكُ المُلائم يُسببُ اللذَّة، وإدراك المُنافي يُسبب الألم، ف‌‌اللذَّة والألم يَنْشآن عن إدراك المُلائم والمُنافي، والإدراك سببٌ لهما، واللذَّة أظهر من كل ما يُعرَّف به، فإنها أمرٌ وجدانيٌّ، وإنما تُعْرَف بأسبابها وأحكامها. واللذَّة، والبهجةُ، والسرورُ، وقُرَّة العين، وطيب النَّفس، والنَّعيمُ ألفاظٌ مُتقاربةُ المعنى، وهي أمرٌ مطلوبٌ في الجملة، بل ذلك مقصود كلِّ حيٍّ، وذلك أمرٌ ضروريٌّ مِنْ وجوده، وذلك في المقاصد والغايات بمنزلة الحِسِّ والعلوم البديهية في المبادئ والمقدّمات، فإنَّ كل حيٍّ له علمٌ وإحساسٌ، وله عملٌ وإرادةٌ، وعلمُ الإنسان لا يجوزُ أن يكون كلُّه نظريًّا استدلاليًّا؛ لاستحالة الدَّور والتسلسل، بل لابدَّ له مِنْ علمٍ أوَّليٍّ بديهيٍّ، يَبْدَهُ النَّفسَ، ويبتدئ فيها، فلذلك يُسمَّى بديهيًّا وأوَّليًّا، وهو من نوع ما تُضطرُّ إليه النَّفس، فيُسمَّى ضروريًّا فإنَّ النفس تُضطرُّ إلى العلم تارةً، وإلى العمل أُخرى، وكذلك العملُ الاختياريُّ المراديُّ له مُرادٌ، فذلك المرادُ إمَّا أن يُراد لنفسه، أو لشيءٍ آخر، ولا يجوزُ أن يكون كلُّ مرادٍ مرادًا لغيره؛ حذرًا من الدَّور والتَّسلسل، فلابدَّ من مرادٍ مطلوبٍ محبوبٍ لنفسه، فإذا حصل المطلوبُ المرادُ المحبوب؛ فاقترانُ اللذَّة، والنِّعمة، [59 أ] والفرح، والسُّرور، وقُرَّة العين به على قدر قوَّة محبته، وإرادته ورغبته فيه، وذلك أمرٌ ذَوْقِيٌّ وجديٌّ، ولهذا يغلِب على أهل الإرادة والعمل من السَّالكين اسمُ الذوق والوَجد؛ لما في وجود المراد المطلوب من الذَّوق والوجد الموجب للفرح، والسُّرور، والنَّعيم.
فها هنا ثلاثةُ أنواعٍ من الأسماء متقاربة المعاني:
أحدُها: الشَّهوةُ، والإرادةُ، والميل، والطلب، والمحبَّة، والرغبةُ، ونحوُها.
الثاني: الذَّوقُ، والوَجدُ، والوصولُ، والظَّفَرُ، والإدراكُ، والحصولُ، والنَّيْلُ، ونحوُها.
الثالث: اللذَّةُ، والفرَح، والنعيم، والسرور، وطيب النفس، وقرّة العين، ونحوُها.
وهذه الأمور الثلاثة متلازمةٌ

 

Naasaha waaweyn dumarka xanuun ma ku keenaan

Exit mobile version