دور الأزهر في دعم العلاقات بين السودان ومصر في عهد مملكة الفونج
دور الأزهر في دعم العلاقات بين السودان ومصر في عهد مملكة الفونج
كان قيام مملكة الفونج في سنة 1504م بداية تحول كبير في تاريخ السودان لانه جاء في اعقاب سقوط الممالك المسيحية التي ظهرت نتيجة لانتشار المسيحية في السودان ، وقد كانت هذه الممالك علي امتداد نهر النيل ، ويعبر قيام مملكة الفونج عن انتشار الاسلام في السودان وعن ارتباطه بالعالم الاسلامي والعربي ، وبقيامها فتح الباب امام الاسلام للتعبير عن نفسه بقوة داخل السودان وذلك بسيادة النظم الاسلامية في السودان.
بعد أن سيطر تحالف الفونج والعبدلاب على مقاليد الحكم بعد إِسقاط مملكة علوة المسيحية لم تكن تعاليم الدين الإسلامي بالصورة الصحيحة حتى قدم من مصر الشيخ محمود العركي وبدأ في تعليم السكان تعاليم الدين الصحيح ، ومحمود العركي عربي من بنى عرك وهو فرع من قبيلة جهينة نشأ في النيل الأبيض ثم هاجر لمصر ودرس الفقه المالكي على يد اثنين من أئمة ذلك المذهب وهما ناصر الدين اللقاني وأخوه شمس الدين ثم عاد للبلاد وأنشأ سبع عشرة مدرسة بين الخرطوم و(ألس) الكوة بغرض تدريس الفقه وبعد توطيد مملكة الفونج لسلطانها ساعد ذلك على نشر الثقافة الاسلامية بين السكان، بعد ذلك هاجرت مجموعات من السودانيين يطلبون العلم في مصر والحجاز والمغرب بينما تقاطر بعض الفقهاء صوب السودان من مصر والحجاز وذلك بعد التشجيع الذي وجده هؤلاء العلماء من قبل ملوك الفونج ، وقد كان معظم الوافدين من مصر فقهاء ، بينما كان الأثر الحجازي يغلب عليه التصوف والتيار المغربي يغلب عليه الطابع العلمي الصوفي .
ومن أوائل العلماء الذين اسهموا في نشر تعاليم الدين الاسلامي الشيخ البولاد بن جابر بن غلام الله بن عائد الذي ولد بديار الشايقية ورحل لمصر حيث تفقه على يد الشيخ محمد البنفوري إمام المذهب المالكي في القاهرة وبعد اكمال دراسته عاد لوطنه وعمل على إدخال تدريس كتابي رسالة أبى زيد القيرواني ومختصر الخليل بن إسحاق في مملكة الفونج وتدفق طلاب العلم عليه وعلى إخوته بعد ذلك ، واذا كنا نتحدث عن علاقات الفونج مع العالم الاسلامي والعربي فان من اهم منافذ هذه العلاقة الازهر الشريف بمصر والذي كان له الدور الفاعل في ربط وتقوية العلاقات بين مملكة الفونج ومصر .
تهدف هذه الورقة الي :
اولاً : الوقوف علي دور الفونج في نشر الاسلام والثقافة الاسلامية .
ثانياً : التعرف علي علماء الفونج الذين تلقوا تعليمهم في الازهر الشريف .
ثالثاً : استعراض العلماء الذين وفدوا من الازهر الشريف الي السودان في عهد مملكة الفونج .
رابعاً : نتائج التبادل العلمي والثقافي بين الفونج والازهر الشريف .
أ.د. أسامة عبدالرحمن الامين
جامعة الزعيم الازهري – السودان
The role of Al-Azhar in supporting relations between Sudan and Egypt in the era of the Funj Kingdom
The establishment of the Kingdom of the Fong in 1504 AD was the beginning of a major transformation in the history of Sudan because it came in the wake of the fall of the Christian kingdoms that emerged as a result of the spread of Christianity in Sudan, and these kingdoms were along the Nile River, and the establishment of the Kingdom of the Fong expresses the spread of Islam in Sudan and its connection with the Islamic and Arab world, and by its establishment opened the door for Islam to express itself strongly within Sudan by the sovereignty of Islamic regimes in Sudan.
After the alliance of the Fong and Abdlab took control of the reins of power after the overthrow of the Christian kingdom of Alwa, the teachings of the Islamic religion were not properly formed until Sheikh Mahmoud al-Arki came from Egypt and began to teach the population the teachings of the correct religion, and Mahmoud al-Arki is an Arab from Bani Ark, a branch of the Juhayna tribe who grew up in the White Nile and then emigrated to Egypt and studied Maliki jurisprudence at the hands of two imams of that sect, namely Nasser al-Din al-Laqani and his brother Shams al-Din and then returned to the country and established Seventeen schools between Khartoum and (Ales) Al-Kuwa for the purpose of teaching jurisprudence and after the consolidation of the Kingdom of the Fong to its authority helped to spread Islamic culture among the population, after which groups of Sudanese emigrated seeking knowledge in Egypt, Hejaz and Morocco while some jurists flocked to Sudan from Egypt and the Hejaz after the encouragement found by these scholars by the kings of the Fung, most of the arrivals from Egypt were jurists, while the Hijazi influence was dominated by mysticism and the Moroccan current prevailed. It has a mystical scientific character.
One of the first scholars who contributed to the dissemination of the teachings of the Islamic religion was Sheikh Al-Bulad bin Jaber bin Ghulam Allah bin A’id, who was born in Diyar al-Shayqiyah and left for Egypt, where he was agreed upon by Sheikh Muhammad al-Banfouri, the imam of the Maliki school in Cairo, and after completing his studies, he returned to his homeland and worked on introducing the teaching of the two books of the letter of Abu Zaid al-Qayrawani and the abbreviation of Hebron ibn Ishaq in the Kingdom of the Fong and the influx of students of science on him and his brothers afterwards, and if we talk about the relations of the Fong with the world One of the most important outlets for this relationship is Al-Azhar Al-Sharif in Egypt, which has played an active role in linking and strengthening relations between the Kingdom of Fong and Egypt.
This paper aims to:
First: Identify the role of the Fong in spreading Islam and Islamic culture.
Second: Identify the Fong scholars who were educated in Al-Azhar Al-Sharif.
Third: Review of the scholars who came from Al-Azhar Al-Sharif to Sudan during the reign of the Kingdom of Fung.
Fourth: The results of the scientific and cultural exchange between the Fong and Al-Azhar Al-Sharif.